1. Aanleiding en context

2. Probleemanalyse

3. Conclusies

4. Aanbevelingen

Andere ideeën die niet wenselijk zijn om welke reden dan ook:

Deze analyse benadrukt dat de verkeersveiligheid op de Hamseweg onvoldoende is en vraagt om concrete aanpassingen om de risico’s voor fietsers te beperken.

Het meest veilig zijn fietspaden in tegenstelling tot fietssuggestiestroken, waarbij een onderbroken lijn met een herhaling van een fiets symbool de plaats voor fietsers suggereert. Door het smalle profiel van de weg rijden motorvoertuigen vrijwel altijd over dit deel van de weg. Wat dit bewerkstelligd is dat er sprake is slalom rijden, waarbij motorvoertuigen fietsers inhalen en vrijwel direct weer naar de fietssuggestiestrook terugkeren als er nog ruimte voor is.

Op rustige momenten is dit vermoedelijk goed te doen vanwege allerlei factoren zoals het verkeersaanbod, minder gehaastheid omdat er vaak geen strakke afspraaktijden zijn zoals werk, school of het vermoeden van vertragingen.

Het voordeel van fietssuggestiestroken is dat er minder aanpassingen aan de weg nodig zijn en dat dit kosten kan besparen. De vraag is echter of deze oplossing voldoende bijdraagt aan de gewenste verkeersveiligheid en het comfortabele fietsplezier voor de uiteenlopende groep langzaam verkeer. Dat is zeker relevant nu steeds meer mensen, door allerlei factoren, vaker de fiets gebruiken voor ritten tussen stadsgebieden en het aantal ongevallen toeneemt.

Feitelijke nadelen van fietssuggestiestroken zijn:

Over een vrij lang weggedeelte maken uiteenlopende groepen gebruik van dezelfde rijruimte. Fietsers die rustig tussen de 5 en 10 km/u rijden, delen het pad met anderen die snelheden tot 25 km/u halen. Daarnaast zijn er de bakfietsen, groot en klein, waarvan het merendeel elektrisch wordt ondersteund en daardoor bij een aanrijding een grotere impact kan hebben.